gravatar

Bestnya Fesbuk Part 2

Ehem-ehem...sorrylah buat orang tu tertunggu-tunggu akan sekuel atau kesinambungan dari bestnya fesbuk part 1...silap aku masa part 1 tu dah all out...patutnya 8 item tu aku jadikan sampai 8 part...tapi blog ni kan siapa yang baca...kecuali member-member yang kenal...itu pun puas duk promosi...

Fesbuk ini ada baik dan buruknya...kalau guna dengan baik..jadi baik..kalau tersalah guna..jadi tak baik...

1. Fesbuk menyebabkan bil telefon atau kadar kekerapan topup berkurang...pasal ape? pasal setiap masa dari masuk ofis sampai balik rumah...fesbuk on saje...jadi tak perlu nak sms ke nak call ke...message saje kat fesbuk tu...kalau yang pakai biri-biri tu lagi lah...24 jam online fesbuk...jadi jangan marah kalau sms atau call lambat balas atau lambat angkat...telefon dah tolak tepi...fesbuk dah take over...tahniah fesbuk kerana berupaya membuat orang ramai tergila-gila nak angkat berukban dan henset biri-biri dan henset yang kena bayar dalam 80 ringgit sebulan supaya dapat mengupdate status dan gambo setiap masa...kat bawah tu ada tulis..via biri-biri...via aipon...via selcom sms..via gera je belum...

2. Bila waktu perayaan...fesbuk memang meriah dengan kejakunan-kejakunan pengguna yang dulunya buta it atau takut dengan IT untuk memeriahkan fesbuk...tiada lagi sms raya yang diterima melainkan gambar-gambar perayaan yang di muatnaik pastu di tag nya kawan-kawan...macam hari ini last tahun 2010...jadi memang penuh lah gambar yang ada angka 2011, macam-macam jenis...hampir semua orang kena tag...aku pun kena...aku penah tag orang masa hari guru lepas...yang jadi persoalan...maal hijrah baru ni tak ada pulak meriah macam ini...tahniah fesbuk kerana membongkar hipokrit orang Islam yang sememangnya memandang rendah akan Islam...tanya nama-nama dan sususan bulan Islam pun belum tentu buleh jawab...

3. Bila ulang tahun kelahiran atau besday...kalau dulu 3 hari sebelum dah ada tertera...sekarang ni pukul 12 malam baru tertera hari itu besday siapa...maka penuhla wall orang tu dengan ucapan besday...konon ramai lah orang ingat atau kisah bila besday dia...aku rasa kalau tak ada pemberitahuan tu...kalau dapat 20 orang wish pun dah kira bertuah...jadi jangan terkilan kalau tak banyak sms yang masuk ucap besday kerana dah wish awal-awal kat fesbuk...hahahaha...itu pun besday ikut kalendar masihi...umur pun ikut masihi...cuba tanya apa tarikh besday dalam kalendar Islam...dan berapa umur kalau ikut kalendar Islam...tahniah fesbuk kerana sekali lagi membuktikan orang islam tak ambil port pun pasal kalendar Islam...

4. Fesbuk tidak mengehadkan jumlah gambar yang boleh diaplod...jadi ia merupakan strategi pemasaran yang bagus bagi mereka yang menjalankan bisness...masalah yang timbul adalah bila mereka yang aplod gambo produk mereka ni suka mengetag orang yang tak ada kena mengena...kat bawah tu ada tulis..feel free to untag...aku pun manusia..aku tak sampai hati nak untag...aku tak kisah nak tag nama aku agar gambo itu keluar kat profile aku...tapi biarlah bertepatan dengan aku...aku tengok kawan lelaki aku kena tag dengan gambo baju tido orang miskin...jarang dan nipis dan ibarat tak pakai baju pun tak apa...adoi..kalau aku kena tag macam itu...siaplah...tak kurang ada yang kena tag dengan ubat skes(seks)...sampai menyumpah-nyumpah kawan yang kena tag tu...ini bukan negara jepun ooii..ini mesia...tahniah fesbuk kerana membuktikan orang mesia ni memang tak reti nak bisness dan hanya tahu menyusahkan dan mendesak orang...

5. Fesbuk juga menyediakan banyak game dan aplikasi...aku dulu zaman jahiliah pun main pet society...berbulan-bulan duk bela menatang yang aku namakan mek siam tu...hari-hari duduk main...pasal jakun dengan saingan kawan-kawan yang bila kita stop..point kita dipotong...sekarang aku dah stop...tapi yang aku bengang...ramai lagi yang duk request ajak aku main...sekali aku dah reject tu..tak payahla nak ajak lagi...penat aku je duk pangkah...tahniah fesbuk kerana membuktikan orang mesia ni memang tak ada keje lain selain dari main game...intenet tu punyalah banyak info buleh dapat...tapi mereka cuma pandang game saja..sibuk besarkan itu itu..upgrade itu ini...adoi...kalau budak-budak tak mengapa..ini bapak budak..mak budak...fesbuk membuktikan bahawa mentaliti orang kita tentang ilmu masih kurang...masakan tidak..dapat internet...digunakan untuk main game..

6. Fesbuk turut menjadi tempat orang meluahkan apa yang terbuku dalam hati...kalau dua tahun lepas..nak marah pasal sesuatu..tak puas hati pasal sesuatu..cuma berani cakap sama kawan terdekat....sekarang dengan adanya fesbuk...tidak perlu mencari siapa-siapa untuk meluahkan perasaan marah dan tidak puas hati...cuma tulis je sepatah dua kata...yang tunjukkan kita tak puas hati atau marah atau bengang...pastu dalam masa beberapa minit...akan ada yang komen...bajet prihatin atau simpati atau memahami...padahal ia memburukkan lagi keadaan...ia memupuk budaya tak sehat...kerana sesetengah status yang aku tengok...memang teruk...aku zaman jahiliah pun pernah..bengang dengan rumet...setiap jam status kutuk rumet...hahahaha...tahniah fesbuk kerana menjadi medium batu api...membolehkan orang lepas geram...tapi pada masa yang sama...kalau orang yg dimaksudkan tu baca...memang perang...kat luar kawan baik...tapi kerana fesbuk..jadi musuh...tahniah fesbuk..kerana salah satu penyumbang kepada perpecahan umat...

Ada banyak lagi ni...tapi kena tunggulah...bersambung part 3 pulak...aku pun terkandas lagi kat sini...gara-gara cuti mengejut...patut hari ini dah setel...kena tunda isnin...

Iklan

Iklan
Kenapa kita perlu insurans?

Iklan Percuma Saja Ni...

Jika Berminat Sahaja

Pengacau

Top Entri