gravatar

Selamat hari Pendidik

Pada tarikh 16 mei tiap2 tahun…pasti ramai yang tertunggu hari ini…zaman aku sekolah dulu aku cukup teruja untuk pergi sekolah…pasal apa? Pasal tak payah belajar…pasal xpayah galas beg dan buku..yang penting ada byk acara menarik dan makan2 percuma…tapi sekali pun aku xpenah bagi hadiah kat cikgu aku..mahupun yang aku suka atau yang kurang suka…mujurlah masa sekolah dulu aku ni antara budak yang xbyk masalah kecuali rambut panjang…so mmg xberapa nak ngam dengan cikgu disiplin…asik kena sound je…tapi hanya dua kali je kena gunting dengan cikgu…

Walau prestasi aku Cuma suam2 kuku je..namun aku ni kadang2 lebih terkenal daripada bintang sekolah lagi..tak tahulah pasal aku ni jenis banyak cakap atau jenis suka tanya atau jenis suka provoke..tapi last aku pergi sekolah masa tahun 2007…lepas 5 tahun aku tinggalkan sekolah..ternyata cikgu2 masih kenal aku…yelah..bekas best student pmr…dan best student English utk pmr, spm dan muet…walaupun aku xda apa2 jawatan kat sekolah..baik pengawas atau pengawas pustaka…tapi aku adalah kawan baik headboy…itu yang aku heran..atau aku saja perasan..

 Hari guru masa kat sekolah rendah agak meriah berbanding sekolah menengah…masa sekolah rendah ada pertandingan mewarna..aku pernah terpilih sekali untuk masuk…rasanya cikgu tu Cuma nak ambil hati aku je…tapi oklah dapat masuk…aku pun bercita2 nak masuk..setakat nak rasa je..xda niat pun nak menang…Cuma rasa best dalam ramai2 orang tu aku antara yang terpilih masuk…selain pertandingan mewarna ada acara sukaneka..mmg best tengok cikgu2 bersukaneka…sampai sekarang masih ingat lagi rupa cikgu yang terlibat tu..

 Hari guru masa sekolah menengah…pun best jugak pasal xada kelas dan xpayah bawak beg dan buku…jauh sekali kerja rumah…datang sekolah untuk enjoy je…dahla dapat balik awal..xbnyak sangat memori yang aku nak kenang masa hari guru sekolah menengah…maybe time tu dah remaja..dah xheran dengan makan2 free kot…tapi tetap best tgk cikgu2 dalam acara sukaneka…dalam suasana yang xberapa nak formal…tapi dalam 7 tahun sekolah menengah tu…pun aku xpenah bagi hadiah kat cikgu..kad pun xbagi… Masa kat university…dekat 7 tahun jugak…langsung xmerasa hari guru…aku pun xtau samaada ia disambut atau tak dikalangan tenaga pengajar kat university…sama jugak aku xpenah bagi apa2 hadiah atau kad…bukan bermakna aku xhargai jasa2 mereka..Cuma aku xbiasa dengan bende2 macam tu…aku paling fail bab2 hadiah ni…

 Walaubagaimanapun…aku tetap kenang jasa mereka semua yang pernah mengajar aku dari darjah satu sampailah master…bukan senang mereka nak tahan dengan kerenah aku yang diluar dugaan ni…aku ni jenis direct sket…klu xpuas hati aku ckp terus atau tunjuk terus yang aku xpuas hati…mmg xda nak sembunyi2…aku jugak jenis suka bersembang lama2 dengan cikgu2 dan pensyarah2 ni…macam2 aku cerita dan mengadu…yelah pasal mereka ni lebih tua dan lebih berpengalaman..bende2 yang aku rasa xsesuai nak ngadu kat mmber2…takut nnti member salah paham..maklumla lebih kurang sebaya…tapi dengan cikgu2 atau pensyarah2 ni…rasa secure sket..

 Jadi sempena hari untuk mengenang jasa pendidik ni..aku ambil peluang untuk menulis satu entri ringkas…utk mengingatkan aku betapa aku pernah menjadi anak didik kepada pengajar2 yang kebanyakannya mmg baik…yang selalu bagi muka dan bagi chance kat aku…yang melayan aku dengan sabar…mudah2an jasa mereka sume dibalas oleh tuhan…aku xkan lupa jasa2 mereka selagi aku masih memiliki akal yang waras…Cuma kadang2 tu aku segan nak tegur pasal aku xmahu mereka melihat aku yang masih belum begitu berjaya…dari segi pelajaran Alhamdulillah aku dah berjaya…aku berjaya tamatkan apa yang aku mulakan.. Pada sume mmber2 yang jadi pendidik tu…teruskan usaha…bykkan sabar…budak2 sekarang mmg susah nak jaga…itu pasal aku xmau jadi cikgu sekolah…aku xyakin aku dapat tahan dengan budak2 yang hyper atau yg sewaktu dengannya…good luck guys…all the best…

Iklan

Iklan
Kenapa kita perlu insurans?

Iklan Percuma Saja Ni...

Jika Berminat Sahaja

Pengacau

Top Entri